dr Przemysław Uściński

Zakład Literatury Brytyjskiej

Stanowisko: adiunkt

Telefon: +48 (22) 5531415

E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Termin dyżuru dostępny jest tutaj

Przebieg kariery naukowej:

  • Magister, Uniwersytet Warszawski, 2009
  • Doktor nauk humanistycznych, Uniwersytet Warszawski, 2015

Zainteresowania naukowe:

  • literatura i kultura brytyjska XVIII wieku;

  • literatura i filozofia okresu Oświecenia;

  • historia i rozwój powieści;

  • humor, parodia i satyra w literaturze brytyjskiej;

  • teoria literatury i tendencje krytyczne w badaniach nad kulturą. 

Wybrane publikacje:

  • Uściński, P. (2016) Parody, Scriblerian Wit and the Rise of the Novel. Parodic Textuality from Pope to Sterne. Frankfurt am Main, London, New York: Peter Lang Publishing. 
  • Uściński, P. (2016) “Monogamy, Economy and Divine Providence in Oliver Goldsmith’s The Vicar of Wakefield.” w: From Queen Anne to Queen Victoria. Readings in 18th and 19th century British Literature and Culture (str. 443-453) Red. Grażyna Bystydzieńska, Emma Harris, Warszawa: OSB, Uniwersytet Warszawski.
  • Uściński, P. (2016) “Painterly Satire: Fielding, Hogarth and the Eighteenth-Century Grotesque” w: Texts and Contexts. Studies in 18th and 19th century British Literature and Culture. Vol. I. (str. 207-225) Red. Grażyna Bystydzieńska. Warszawa: OSB, Uniwersytet Warszawski.
  • Uściński, P. (2015) “Circles of Deceit. The (Illusive) Sameness in Alexander Pope’s Essay on Man and The Dunciad” w: The New Review: An International Journal of British Studies. (str.  139-154) Red. Grażyna Bystydzieńska. Glasgow: University of Glasgow Press.
  • Uściński, P. (2014) “Borderlines/Ornaments in Eighteenth-Century Classical Discourse” w: Reciprocities. Essays in Honour of Professor Tadeusz Rachwał (str. 87-105) Red. Agnieszka Pantuchowicz, Sławomir Masłoń. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.     
  • Uściński, P. (2014) “'This unpolish'd rugged verse': Epistemology in the Poetic Discourse of the Restoration” w: Old Challenges and New Horizons in English and American Studies. (str. 49-58) Red. Elżbieta Chrzanowska-Kluczewska i Władysław Witalisz. Frankfurt am Main: Peter Lang.
  • Uściński, P. (2014) “The Mock(ing) Theatre: Parody in John Gay's Achilles and Henry Fielding's Tom Thumb”w: From Queen Anne to Queen Victoria. Readings in 18th and 19th century British literature and culture. (str. 511-520) Red. Grażyna Bystydzieńska, Emma Harris, Warszawa: Ośrodek Studiów Brytyjskich, Uniwersytet Warszawski.
  • Uściński, P. (2014) “Liberty and Abuse: the Notion of Conscience in the Selected Writings of Jonathan Swift, John Locke and Laurence Sterne” w: The New Review: Approaches to Literature. (str. 117-128) Red. Grażyna Bystydzieńska, Glasgow: University of Glasgow.
  • Uściński, P. (2013) “Forbidden territories: the Sexual and the Social in Alan Hollinghurst’s The Line of Beauty” w: Crossroads in Literature and Culture. (str. 127-133) Red. Jacek Fabiszak et al. Berlin, Heidelberg: Springer.
  • Uściński, P. (2013) “Unmasking Evil through Parody. Jonathan Swift's Politics of Exposure” w: Evil and Ugliness across Literatures and Cultures. (str. 67-78) Red. Ryszard Wolny, Stankomir Nicieja, Andrzej Ciuk. Opole: Wyd. Uniwersytetu Opolskiego.
  • Uściński, P. (2012) “'The nicest book in the world': Pastiche and the Poetics of Ambiguity in Jane Austen's Northanger Abbey. w: FromQueen Anne to Queen Victoria. Readings in 18th and 19th century British literature and culture. (str. 487-496) Red. Grażyna Bystydzieńska, Emma Harris. Warszawa: Ośrodek Studiów Brytyjskich, Uniwersytet Warszawski.