prof. UW dr hab. Dominika Oramus

Stanowisko: profesor nadzywczajny, wicedyrektor Instytutu AnglistykiDominika Oramus

Telefon: + 48 (22) 55 314 24
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Termin dyżuru dostępny jest tutaj


Przebieg kariery naukowej:

  • Magister, Uniwersytet Warszawski, 1996.
  • Doktor nauk humanistycznych, Uniwersytet Warszawski, 1999.
  • Doktor habilitowany nauk humanistycznych, Uniwersytet Warszawski, 2008.
  • Profesor nadzwyczajny, Uniwersytet Warszawski, 2012.

Zainteresowania naukowe:

  • współczesna proza brytyjska:
  • powieść po roku 1970;
  • opowiadania.
  • Pisarze XX wieku: James Joyce, John Fowles, Angela Carter, J.G. Ballard, Kurt Vonnegut, Philip K. Dick, Stanisław Lem.
  • Poetyka postmodernizmu:
  • metafikcja;
  • metafikcja historiograficzna;
  • kultura masowa w literaturze popularnej.
  • Science fiction
  • utopie i dystopie XX wieku;
  • Nowa Fala w science-fiction w Wielkiej Brytanii i w Ameryce lat siedemdziesiątych;
  • cyberpunk;
  • science fiction a powieść gotycka.
  • Nauka kontrkultura:
  • jak kształtowały się pojęcia “nauki” i “mitu” w cywilizacji europejskiej od wieku XVIII do dziś, jak zmieniały się główne obrazy wykorzystywane od opisywania wszechświata;
  • jaki był wizerunek nauki w powieści angielskiej XX wieku i jaki jest obecnie, jak sztuka korzysta z dyskursu naukowego (odniesienia do teorii względności, fizyki kwantowej i cybernetyki w sztuce i kulturze masowej);
  • spory dotyczące darwinizmu (m.in. kreacjonizm, rozumienie altruizmu i agresji, socjobiologia).

Wybrane publikacje:

Książki:

  • Oramus, D. (2011). Imiona Boga. Motywy Metafizyczne w Fantastyce Drugiej Połowy XX Wieku. Kraków: Universitas.
  • Oramus, D. (2010). O pomieszaniu gatunków. Science fiction a postmodernism. Warszawa: Trio.
  • Oramus, D. (2007). Grave New World: The Decline of the West in the Fiction of J.G. Ballard. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Oramus, D. (2006). Ways of Pleasure. Angela Carter’s Discourse of Delight  in her Fiction and Non-Fiction. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Oramus, D. (2005). The Voices of Disaster. J.G. Ballard and the Disaster Story Tradition on England. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Materska, D. (2004). Stacja kontroli chaosu. Zjawiska i pisarze współczesnej fantastyki. Warszawa: SuperNova.

Artykuły / rozdziały książek:

  • Oramus, D. (2012). "The Theory of Evolution or a Conspiracy Theory? Recent Fiction about Charles Darwin", Acta Philologica, 41, 164–171.
  • Oramus, D. (2012). "Zagubiony na pustyni", przedmowa do polskiego wydania “Transmigracji Timothy’ego Archera” Philipa K. Dicka (pp. 7–18). Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
  • Oramus, D. (2012). "Darwinian obsessions: References to the Theory of Evolution in the Novels of John Fowles, A.S. Byatt, and Hilary Mantel", Anglica, 21(1), 5–17.
  • Oramus, D. (2012). "Czy ludzkość 'poprawiona naukowo' może być wolna?  Dystopie Aldousa Huxleya, Stanisława Lema i Anthony’ego Burgessa w świetle myśli Ericha Fromma", Civitas. Studia z filozofii polityki, 13(1), 107–129.
  • Oramus, D. (2012). "The Voyage of Charles Darwin on the HMS Beagle in recent fiction and non-fiction", w: G. Bystydzieńska i E. Harris (red.), From Queen Anne to Queen Victoria. Readings in 18th and 19th century British literature and culture vol. 3 (pp. 379–388). Warszawa: Ośrodek Studiów Brytyjskich.
  • Oramus, D. (2012). "Messengers of 'self-help' and 'well-being'. The use of angels in contemporary popular culture", w: M. Dąbrowska, J. Leśniewska i B. Piątek (red.), Languages, Literatures and Cultures in Contact: English and American Studies in the Age of Global Communication. Vol. 2 (pp. 447– 459). Kraków: Tertium.
  • Oramus, D. (2011). "Whatever there is of transcendence", Acta Philologica, 39, 164–171.
  • Oramus, D. (2011). "Darwinowskie paradygmaty. Kultura popularna w poszukiwaniu teorii wszystkiego", Kultura i Społeczeństwo, LV(2-3), 229–243.
  • Oramus, D. (2011). "Cyborgi i symulakry - od Philipa K. Dicka i Williama Gibsona do Donny Haraway i Jeana Baudrillarda", Litteraria Copernicana, 2(8), 36–48.
  • Oramus, D. (2011). "Ian McEwan’s Solid Geometry and the Tradition of the Menippea", w: G. Bystydzieńska (Ed.), The New Review: An International Journal of English Studies. Approaches to Literature vol. 3 (pp. 95–104). Glasgow.
  • Oramus, D. (2010). "Love and Decay. The Metaphysics of Philip K. Dick", w: J. Fabiszak i W. Klepuszewski (red.), The Literariness and Linguistics of Love (pp. 129–140). Koszalin: Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej.
  • Oramus, D. (2010). "Woman As an Alien. Angela Carter’s Heroes and Villains", The AnaChronisT, 15, 117–134.
  • Oramus, D. (2010). "The nineteenth-century roots of contemporary fantasies: 'The demonic scientist' motif in The Infernal Desire Machines of Doctor Hoffman by Angela Carter and The Wasp Factory by Iain Banks", w: G. Bystydzieńska i E. Harris (red.), From Queen Anne to Queen Victoria. Readings in 18th and 19th century British literature and culture vol. 2 (pp. 369–375). Warszawa: Ośrodek Studiów Brytyjskich.
  • Oramus, D. (2009). "War on Satellite TV in the Stories of J.G. Ballard" w: J. Fabiszak i W. Klepuszewski (red.), Discourses and Representations of War in British Literature and Culture (pp. 247– 257). Koszalin: Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej.
  • Oramus, D. (2009). "A Rhetoric of Novelty. Cyberpunk and the Academy", Acta Philologica, 35, 13–21.
  • Oramus, D. (2009). "Memories of Hollywood in Angela Carter’s The Passion of New Eve and The Merchant of Shadows." Anglica, 17, 17–29.
  • Oramus, D. (2008). "'The massive cultural attack.' Chinese books in England", w: A. W. Jelonek i B. S. Zemanek (red.), China: Confucian Tradition Towards the New Century (pp. 181–191). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Oramus, D. (2008). "Doris Lessing’s The Fifth Child and the British Disaster Story", w: G. Bystydzieńska (red.), The New Review: An International Journal of English Studies. Approaches to Literature (pp. 103–113). Glasgow.
  • Oramus, D. (2007). "Cywilizacja jako błąd ludzkości: krytyka cywilizacji w wybranych pismach Zygmunta Freuda i R.D. Lainga", Kultura i Społeczeństwo, LI (3), 187– 199.
  • Oramus, D. (2007)."How to Describe Japan? Angela Carter Looks at the Far East in Her Fiction and Non-Fiction", Acta Philologica, 33, 179–188.
  • Oramus, D. (2006). "The Persistence of Memory: Surrealism and Science Fiction in J. G. Ballard’s Vermilion Sands", Foundation, 97, 59–69.
  • Oramus, D. (2006). "Lem a inni pisarze SF: Android w wybranych utworach Stanisława Lema, Philipa K. Dicka i J.G. Ballarda", Postscriptum, 1/2006, 157–170.
  • Oramus, D. (2006). "In the Pearl Light of Nagasaki: J.G. Ballard’s War Narratives", Anglica, 15, 11–22.