dr Justyna Wierzchowska

Stanowisko: adiunkt

Telefon: +48 (22) 5531412
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Termin dyżuru dostępny jest tutaj

 

Przebieg kariery naukowej:

  • magister, Instytut Anglistyki, Uniwersytet Warszawski, 2000
  • magister, Instytut Filozofii, Uniwersytet Warszawski, 2001
  • doktor nauk humanistycznych, Uniwersytet Warszawski, 2008

Zainteresowania naukowe:

  • studia amerykańskie
  • sztuka wizualna
  • historia sztuki amerykańskiej
  • filozofia
  • kultura popularna
  • studia feministyczne
  • studia nad społeczno-kulturową tożsamością płciową (Gender and queer studies)

Wybrane publikacje:

Książki:

  • Wierzchowska, J. (2012) c/o Ewa Luczak and Joanna Ziarkowska [Eds.] At the Cross-Words: Theorizing Race, Ethnicity and Postcolonialism. Frankfurt, Berlin, New York: Peter Lang.
  • Wierzchowska, J. (2011). The Absolute and the Cold War: Discourses of Abstract Expressionism. Frankfurt, Berlin, New York: Peter Lang.

Artykuły:

  • Wierzchowska, J. (2017) "Publicizing Vulnerability: Motherhood and Affect in Joanna Rajkowska’s Post-2011 Art," in: Gill Rye, Victoria Browne, Adalgisa Giorgio, Emily Jeremiah, Abigail Lee Six [Eds.], Motherhood in Literature and Culture: Interdisciplinary Perspectives from Europe, London and New York: Routledge.
  • Wierzchowska, J. (2015). “Narrating Motherhood as Experience and Institution: Experimental Life-Writing in Mary Kelly’s Post-Partum Document (1973–79).” Studia Anglica Posnaniensia: An International Review of English Studies 50.2-3,111-126.
  • Wierzchowska, J. (2015). “Performing the Return of the Repressed: Krzysztof Wodiczko’s Artistic Interventions in New York City's Public Space.” European Journal of American Studies.
  • Wierzchowska, J. (2014). "Consuming the Artist, Consuming the Image: Marina Abramovic 2001 MOCA Gala Controversy," in: Justyna Kociatkiewicz, Laura Suchostawska, and Dominika Ferens [Eds.] Eating America: Crisis, Sustenance, Sustainability, Frankfurt am Main: Peter Lang.
  • Wierzchowska, J. (2013). "Jabłko, węże i śmierć. Kara za prawdziwe męstwo, czyli o tym, co czeka dziewczynki, które zapuszczają się na zakazene terytorium," w: Agata Preis-Smith i Marek Paryż [Eds.] Amerykański western literacki w XX wieku, Warszawa: Czuły barbarzyńca.
  • Wierzchowska, J. (2012). “Polish Colonial Past and Postcolonial Presence in Joanna Rajkowska’s Art,” in: Ewa Łuczak, Justyna Wierzchowska, Joanna Ziarkowska [Eds.], In Other Words: Dialogizing Postcoloniality, Race, and Ethnicity. Frankfurt, Berlin, New York: Peter Lang.
  • Wierzchowska, J. (2011). “The Relationship between Batman and the Joker in The Dark Knight (2008) or the Cul-de-Sacs of America’s Relations with Others,” in: Piotr Skurowski [Ed.]. Warsaw: Warsaw University Press.
  • Wierzchowska, J. (2011). “The Dark Night of the Dark Knight: the Frozen Dynamics of Batman’s Identity,” in: John Leo and Marek Paryż [Eds.], Projecting Words, Writing Images. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Press.
  • Wierzchowska, J. (2011). „Wątki psychoanalityczne w Rodzinie Soprano”,in: Mirosław Filiciak i Barbara Giza [Eds.], Post-Soaps: Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia. Warsaw: Scholar.
  • Wierzchowska, J. (2010). „Problemy współczesnej translatoryki w ujęciu kulturoznawczym na przykładzie tekstów publikowanych w Gazecie Wyborczej oraz podręczników akademickich,” in: Komunikacja specjalistyczna, Vol. 3. Warsaw: Katerdra Języków Specjalistycznych UW.
  • Wierzchowska, J. (2010). “The Myth-Making Function of the Discourse on the Meaning of Abstract Expressionism in the Cold War Period,” in: Wojciech Kalaga i Marzena Kubisz [Eds.], Cartographies of Culture. Memory, Space, Representation. Frankfurt, Berlin, New York: Peter Lang.
  • Wierzchowska, J. (2010). “The Cold War and American Visual Arts: Between Parochialism and Internationalism,” in: Bożenna Chylińska [Ed.], Revolutions, Evolutions, and Devolutions in Europe, America, and Elswhere. Warsaw: Warsaw University Press.
  • Wierzchowska, J. (2009). “Europe Adapted, Europe Challenged: Abstract Expressionism and Constructing the American National Identity in Painting,” in: Laurence Raw et al. [Eds.], The Theme of Cultural Adaptation in American History, Literature and Film: Cases When the Discourse Changed.  New York: Edwin Mellen Press.
  • Wierzchowska, J. (2009). “The Politics of the Discourse on Abstract Expressionism from the Cold War Era to the Present-Day,” in: B. Chylińska [Ed.], Ideology and Rhetoric: Constructing  America. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Press.
  • Wierzchowska, J. (2007). “Progress Report: EAAS Trans-Atlantic Travel Grant 2006/07.” European Association of American Studies Newsletter. Issue no. 58, May 2007.
  • Wierzchowska, J. (2007). “Abstract Expressionism - the American Cold War Policy of Artistic Freedom. Transferring Resistance into Conformity,” in: Jacek Gutorow and Tomasz Lebiecki [Eds.], Conformity and Resistance in America. Newcastle: Cambridge Scholars Press.
  • Wierzchowska, J. (2006). “The Exlusive Universalism of the Discourse on the New York School during the Cold War.” The Americanist. 13. Warsaw: The American Studies Center.
  • Wierzchowska, J. (2006). “Filozoficzne inspiracje ekspresjonizmu abstrakcyjnego.” Przegląd filozoficzno-literacki. 2: 14. Warsaw: Warsaw University Press.
  • Wierzchowska, J. (2006). „Wściekłość i wrzask Williama Faulknera a konstrukcja czasu i umysłu w literaturze modernistycznej.” Przegląd filozoficzno-literacki. 1: 13. Warsaw: Warsaw University Press.
  • Wierzchowska, J. (2004). “Warmongers, Gangsters, and Coca-Cola: The Image of the United States in Przekrój (1948-53).” American Studies, vol. 11. Warsaw: Ośrodek Studiów Amerykańskich.