dr hab. Dorota Babilas

dr hab. Dorota BabilasStanowisko: adiunkt
Numer pokoju: 232
Telefon: +48 (22) 5531412
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Termin dyżuru dostępny jest tutaj

 

Przebieg kariery naukowej:

  • magister, Uniwersytet Warszawski, 1995
  • doktor nauk humanistycznych, Uniwersytet Warszawski, 2000
  • doktor habilitowany nauk humanistycznych, Uniwersytet Warszawski, 2013

Zainteresowania naukowe:

  • historia społeczna wiktoriańskiej Anglii (zwłaszcza monarchii i rodziny)
  • sztuka dziewiętnastowieczna
  • postrzeganie Epoki wiktoriańskiej w XX i XXI w.
  • historia mody
  • opera i teatr muzyczny
  • mitologia
  • studia nad społeczno-kulturową tożsamością płciową (Gender studies)
  • kultura popularna po XIX w.

Wybrane publikacje:

  • Babilas D., Krawczyk-Żywko L. (Eds) (2013). We the Neo-Victorians: Perspectives on Literature and Culture. Instytut Anglistyki UW, Warszawa.
  • Babilas, D. (2012). Wiktoria znaczy Zwycięstwo. Kulturowe oblicza brytyjskiej królowej. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Babilas, D. (2012). “Consumer Queen – the Image of Queen Victoria in Advertising”, in: Grażyna Bystydzieńska, Emma Harris [Eds.], From Queen Anne to Queen Victoria. Readings in 18th and 19th century literaturę and culture. Vol. 3. Warszawa: Uniwersytet Warszawski, Ośrodek Studiów Brytyjskich (pp. 15-23).
  • Babilas, D. (2012). “Death and the Diva: Gaston Leroux’s The Phantom of the Opera as a Modern Danse Macabre” in Irmina Wawrzyczek, Aleksandra Kędzierska [Eds.], (Non)omnis moriar. Cultural and Literary Discourses of Death and Immortality. Lublin: Maria Curie-Skłodowska University Press (pp. 143-150).
  • Babilas, D. (2012). “Paris Opera as an Edifice and a Literary Haunted House” in: Anya Heise-von der Lippe [Ed.], Dark Cartographies – Exploring Gothic Spaces. Oxford: Inter-Disciplinary Press (pp. 67-87).
  • Babilas, D. (2011). „Trilby George’a Du Mauriera: Żyd i dziewczyna” in Alicja Helman, Bartosz Kazana [Ed.], Od Jane Austen do Iana McEwana - Adaptacje literatury angielskiej. Warszawa: Fundacja KINO (pp. 92-117).
  • Babilas, D. (2011). „Superman i feministki – Bostończycy Henry’ego Jamesa, powieść i film” in: Rafał Syska [Ed.], Adaptacje literatury amerykańskiej. Kraków: Ekrany (pp. 53-70).
  • Babilas, D. (2011). “Freak Show - Exploitation or Empowerment? Some Examples from Contemporary Popular Culture” in: Piotr Skurowski [Ed.], Identities, Images and Formulas in British and American Popular Culture. Warszawa: Instytut Anglistyki Uniwersytetu Warszawskiego (pp. 9-26).
  • Babilas, D. (2010). “How to Love an Angel: Victorian Concepts of Femininity and Marital Love” in: Jacek Fabiszak, Wojciech Klepuszewski [Eds.] The Literariness and Linguistics of Love. Koszalin: Politechnika Koszalińska, Instytut Neofilologii i Komunikacji Społecznej (pp. 19-34).
  • Babilas, D. (2010). “Captive Queen: the Adventures of Persephone in Victorian Culture”  in: Grażyna Bystydzieńska, Emma Harris [Eds.], From Queen Anne to Queen Victoria. Readings in 18th and 19th century British literature and culture. Vol. 2. Warszawa: Uniwersytet Warszawski. Ośrodek Studiów Brytyjskich (pp. 25-34).
  • Babilas, D. (2010). “The Evolution of the Concept of Victorian Court Familitarism: the Royal Family in Franz Xavier Winterhalter’s Portraits” in: Bożenna Chylińska [Ed.] Revolutions, Evolutions, and Devolutions in Europe, America and Elsewhere. Warszawa: Institute of English Studies, University of Warsaw (pp. 41-50).
  • Babilas, D. (2009). “Wounded Warriors, Waiting Wives – the Crimean War in Victorian Painting” in: Jacek Fabiszak, Wojciech Klepuszewski [Eds.], Discourses and Representations of War in British Literature and Culture. Koszalin: Wydawnictwo Politechniki Koszlińskiej (pp. 137-148).
  • Babilas, D. (2009). “The Empress’s New Clothes: Sartorial Politics of Queen Victoria” in: Grażyna Bystydzieńska, Emma Harris [Eds.], From Queen Anne to Queen Victoria. Readings in 18th and 19th century British literature and culture. Warszawa: Uniwersytet Warszawski, Ośrodek Studiów Brytyjskich (pp. 21-31).
  • Babilas, D. (2008). “Dumb Friends – Sentimentalisation of Dogs in Victorian Culture” in: Magdalena Cieślak, Agnieszka Rasmus [Eds.], PASE Studies in Literature and Culture. Łódź: Łódź University Press (pp. 31-39).
  • Babilas, D. (2008). “Queen Victoria, Princess Ida and the Mad, Wicked Folly of Women’s Rights”. in: Sławomir Wącior and Grzegorz Młynarczyk [Eds.], Literature and/in Culture. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL (pp. 9-19).
  • Babilas, D. (2005). “Representations of the young Virgin Mary in Poetry and Painting of D.G. Rossetti” in: Grażyna Bystydzieńska, Emma Harris, Paddy Lyons [Eds.], Proceedings of the 11th International Conference of PASE. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego (pp. 7-14).