dr Katarzyna Hryniuk

Stanowisko: adiunktKatarzyna Hryniuk
nr pokoju: 220
Telefon: +48 (22) 553 14 14
E-Mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Termin dyżuru dostępny jest tutaj

 

 

Przebieg kariery naukowej:

  • magister, Uniwersytet Warszawski, 2000
  • doktor nauk humanistycznych, Uniwersytet Warszawski, 2007

Zainteresowania naukowe:  

  • dydaktyka języków obcych
  • psycholingwistyka
  • analiza dyskursu
  • lingwistyka korpusowa
  • retoryka interkulturowa
Katarzyna Hryniuk jest adiunktem w Instytucie Anglistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Jej główne zainteresowania badawcze w dziedzinie dydaktyki języków obcych to rozwijanie sprawności pisania w języku angielskim i szkolenie nauczycieli w tym zakresie oraz polskie i anglo-amerykańskie konwencje pisarstwa akademickiego. Obecnie kontynuuje współpracę badawczą z amerykańskimi naukowcami, m.in. z Department of English, School of Liberal Arts, Indiana University-Purdue University Indianapolis, gdzie w roku akademickim 2012/2013 przebywała na stypendium Fundacji Fulbright. Jej praca badawcza owocuje publikacjami w tomach redagowanych i naukowych czasopismach lokalnych oraz międzynarodowych (np. International Journal of Applied Linguistics).

Wybrane publikacje:

  • Hryniuk, K. (2017). “Linguistics research articles written in English: Comparing native English speakers and Polish writers”, w: International Journal of Applied Linguistics, 27(1): 3-23.
  • Hryniuk, K. (2016). “The use of citations in research articles written by Polish and English native-speaker writers” w: H. Chodkiewicz, P. Steinbrich and M. Krzemińska-Adamek (red.) Working with Text and around Text in Foreign Language Environments. Heidelberg: Springer (pp. 143-157).
  • Hryniuk, K. (2015). “Metalinguistic expressions in research articles written by Polish and English native-speakers: A corpus-based study”, w: A. Turula and M. Chojnacka (red.) CALL for bridges between school and academia. Berno: Peter Lang (pp. 33-47).
  • Hryniuk, K. (2013). “Review of U. Connor’s (2011) Intercultural Rhetoric in the Writing Classroom”, Ann Arbor: University of Michigan Press, w: Neofilolog, t. 41, (pp. 83-86).
  • Hryniuk, K. (2012). “The use of eye tracking research methods in the exploration of the process of reading in a Foreign Language”, w: M. Pawlak and S. Mercer (red.) Researching language teaching and learning in a classroom setting. IATEFL Research SIG News: Special Conference Issue. Canterbury: IATEFL (pp. 14-17).
  • Hryniuk, K. (2012). ”Contrastive genre-specific studies and LSP instruction”, w: M. Olpińska-Szkiełko, S. Grucza, Z. Berdychowska and J. Żmudzki (red.) Der Mensch und seine Sprachen, Frankfurt am Main: Peter Lang (pp. 335-344).
  • Hryniuk, K. (2012). ”Didactic approaches to teaching Languages for Specific Purposes”, w: M. Dakowska and I. Banasiak-Ryba (red.) Foreign language didactics and its application in the educational setting. Warszawa-Łódź: Wydawnictwo Społecznej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania (pp. 93-102).
  • Hryniuk, K. (2011). „Okulograficzne wsparcie badań nad procesem czytania”, w: Lingwistyka Stosowana. Przegląd/Review, t. 4. Warszawa: Wydział Lingwistyki Stosowanej, UW (pp. 191-198).
  • Hryniuk, K. (2011). „O konieczności uwzględnienia indywidualnych potrzeb uczniów w dydaktyce języków specjalistycznych”, w: S. Piotrowski (red.) O nauczaniu i uczeniu się języka obcego dla potrzeb zawodowych, Seria 12/15, t.2. Lublin: Wydawnictwo Werset (pp. 81-87).
  • Hryniuk, K. (2010). ”Extensive reading and vocabulary development”, w: Lingwistyka Stosowana. Przegląd, t. 3. Warszawa: Wydział Lingwistyki Stosowanej UW (pp. 177-183).
  • Hryniuk, K. (2009). „Przyswajanie słownictwa fachowego z dyskursu profesjonalnego. Na przykładzie tekstów biznesowych.”, w: Lukszyn J. (red.) W kręgu problematyki technolektalnej, t. 2. Warszawa: KJS UW (pp. 96-115).
  • Hryniuk, K. (2009). „Wpływ wiedzy leksykalnej i specjalistycznej na zrozumienie tekstów fachowych.”, w: J. Nijakowska (red.) Język – poznanie – zachowanie: perspektywy i wyzwania w studiach nad przyswajaniem języka obcego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego (pp. 136-152).
  • Hryniuk, K. (2007). ”Review of K. Koda’s (2005) Insights into Second Language Reading”, CUP, w: Kwartalnik Neofilologiczny, LIV, 3/2007, (pp. 257-259).
  • Hryniuk, K. (2003). ”Review of I.S.P. Nation’s (2001) Learning Vocabulary in Another Language”, CUP, w: Kwartalnik Neofilologiczny, XLIX, 3/2002, (pp. 289-292).
  • Hryniuk, K. (2001). ”Various Approaches to English Vocabulary Acquisition”, w: Materiały z III Międzynarodowej Konferencji Doktorantów w Miszkolcu na Węgrzech, vol. Humanities. Miszkolc: Wydawnictwo Uniwersytetu w Miszkolcu (pp. 51-59).

Udział w konferencjach

  • Hryniuk, K. (2016, październik). Expert-like use of hedges and boosters in research articles written by Polish and English native-speaker writers. Referat wygłoszony na sympozjum 15th Symposium on Second Language Writing. Tempe, Arizona, USA.
  • Hryniuk, K. (2016, lipiec). Writing in EFL - Polish Teachers' Perspectives. Referat wygłoszony na konferencji European Writing Centers Association: In the (h)art of success(ful) writing. Łódź, Poland.
  • Hryniuk, K. (2016, czerwiec). Expressing Discoursal Identity in Research Articles Written by Polish and English Native-Speaker Writers: A Corpus-Based Study. Referat wygłoszony na konferencji 7th International Conference on Intercultural Pragmatics and Communication - INPRA 2016. Split, Croatia.  
  • Hryniuk, K., Ene E. (2015, listopad). EFL Writing Teacher Training, Beliefs, and Practices in China, Mexico, and Poland. Referat wygłoszony na sympozjum 14th Symposium on Second Language Writing. Auckland, New Zealand.
  • Hryniuk, K. (2014, wrzesień). The use of citations in research articles written by Polish and English native-speaker writers. Referat wygłoszony na konferencji 2nd International Conference - Language Skills: Working with Text and around Text. Lublin, Polska.
  • Hryniuk, K. (2014, maj). Metalinguistic expressions in research articles written by Polish and English native-speakers: A corpus-based study. Referat wygłoszony na międzynarodowej konferencji PL-CALL 2014. Warszawa, Polska.
  • Hryniuk, K. (2014, luty). Polish Authors Writing for Publication in English as a Foreign Language. Referat wygłoszony na międzynarodowym kongresie Writing Research Across Borders III. Paryż, Francja.
  • Hryniuk, K. (2013, kwiecień). Writing for Publication in English - a Comparative Study of Research Articles in Linguistics Written by Native Speakers and Polish Authors. Referat wygłoszony na konferencji 58th Annual Conference of the International Linguistic Association: English – Global and Local. New York, USA.
  • Hryniuk, K. (2013, marzec). Writing for Publication in L2 – a Comparative Study of Academic Texts in Linguistics Created by English and Polish Writers. Plakat zaprezentowany na konferencji American Association for Applied Linguistics 2013 Conference: Applied Linguistics in a Globalizing World. Dallas, Texas, USA.
  • Hryniuk, K. (2011, październik). The use of eye tracking research methods in the exploration of the process of reading in a Foreign Language. Referat wygłoszony na międzynarodowej konferencji Classroom-oriented research: Achievements and challenges. Kalisz, Polska.
  • Hryniuk, K. (2010, wrzesień). Podejścia do nauczania języków obcych w dydaktyce języków specjalistycznych a indywidualne potrzeby ucznia. Referat wygłoszony na konferencji Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego. Lublin, Polska.
  • Hryniuk, K. (2008, wrzesień). Wpływ wiedzy leksykalnej i specjalistycznej na zrozumienie tekstów fachowych. Referat wygłoszny na konferencji Język-Poznanie-Zachowanie. Łódź, Polska.