prof. UW dr hab. Romuald Gozdawa-Gołębiowski

Stanowisko: profesor nadzwyczajny

Telefon: +48 (22) 5531410
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  

Termin dyżuru dostępny jest tutaj


Przebieg kariery naukowej

  • doktor nauk humanistycznych, 1991 
  • doktora habilitowany nauk humanistycznych,  Uniwersytet Warszawski 2003
  • profesor, 2006

Zainteresowania badawcze

  • językoznawstwo stosowane 
  • dydaktyka języka angielskiego
  • metodologia CLIL (content-and-language integrated learning)
  • akwizycja języka pierwszego (model generatywny) i uczenie się języka drugiego/obcego
  • gramatyka pedagogiczna
  • kontrastywna składnia polsko-angielska
  • teoria i praktyka testowania języków obcych

Wybrane publikacje

  • Gozdawa-Gołębiowski, R. (1994). Nowa gramatyka angielska w ćwiczeniach. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN.
  • Sobolew, L., & Gozdawa-Gołębiowski, R. (1994). English through practice tests. Poradnik dla ucznia i nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Gozdawa-Gołębiowski, R. (1999). Gramatyka angielska dla gimnazjum. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN.
  • Gozdawa-Gołębiowski, R. (2003). Interlanguage formation: a study of the triggering mechanisms. Warszawa: Instytut Anglistyki.
  • Gozdawa-Gołębiowki, R. (2003). Pedagogical grammar rules: towards a new taxonomy. Anglica, 13, 119-131.
  • Gozdawa-Gołębiowski, R. (2003). Uczyć nowocześnie: jak skonstruować dobrą gramatykę pedagogiczną? Przegląd Humanistyczny, 6, 107-118.         
  • Gozdawa-Gołębiowski, R. (2004). Relevance defocus in teaching the L2 system. In E. Mioduszewska (Ed.), Relevance Studies in Poland (pp. 285-305). Warszawa: Instytut Anglistyki UW.
  • Gozdawa-Gołębiowski, R. (2004). Do adults have access to Universal Grammar? Reassessing the generative account. Lingua Posnaniensis, 46, 7-20.
  • Gozdawa-Gołębiowki, R. (2004). Kilka uwag o istocie języka, czyli gramatyka generatywna dawniej i dziś. Acta Philologica, 30, 43-56.
  • Gozdawa-Gołębiowski, R. (2004). Pedagogical grammar, Occam’s razor and other objects of wonder. Linguistica Silesiana, 25, 73-85.
  • Gozdawa-Gołębiowski, R. (2004). Akwizycja a uczenie się: czym jest sukces w nauce języka obcego? Języki Obce w Szkole, 6, 23-32.
  • Gozdawa-Gołębiowski, R. (2005). Błąd językowy i gramatyka pedagogiczna. Kwartalnik Pedagogiczny, 1, 95-106.
  • Gozdawa-Gołębiowski, R. (2005). Grammar semantics and L1 transfer. Research in Language, 3, 125-143.
  • Gozdawa-Gołębiowski, R. (2006). Do errors reveal anything about UG involvement in foreign language learning? In J. Zybert (Ed.), Issues in foreign language learning and teaching (pp. 89-110). Warszawa: Wydawnictwa UW.
  • Gozdawa-Gołębiowski, R. (2006). Interkulturowość czy antykulturowość? Rozważania nad nauczaniem angielszczyzny międzynarodowej. Kwartalnik Pedagogiczny, 4, 93-112.

Pełnione funkcje administracyjne: